Miroslav Pecháček vyřezává sochy motorovou pilou. Díla známého řezbáře nyní ponesou značky Jeseníky - originální produkt.

Miroslav Pecháček vyřezává sochy motorovou pilou. Díla známého řezbáře nyní ponesou značky Jeseníky - originální produkt. | foto: Rostislav Hányš, MF DNES

Značkou dokazující původ z Jeseníků se chlubí dalších 12 místních výrobků

  • 0
Seznam tradičních výrobků z Jeseníků má dalších dvanáct položek. Nově se mezi ně řadí pivo z rodinného pivovaru, sýry, oplatky, textil barvený přírodními barvivy nebo dřevěné sochy. Na svých výrobcích mohou mít totiž nyní pečeť Jeseníky - originální produkt.

Pečeť v podobě chráněné rostliny, jesenického zvonku, značící původ v Jeseníkách a jejich okolí uděluje takzvaná Místní akční skupina Horní Pomoraví, která regionální značku zavedla.

"Před několika měsíci jsme certifikovali šest výrobců, teď přibylo dalších dvanáct. Zase jde o široké spektrum oborů a výrobce, jejichž produkty jsou charakteristické, osobité a prosazují se dobře i mimo hranice regionu," sdělila ředitelka MAS Horní Pomoraví Anna Bartošová.

Mezi nové nositele loga patří například rodinný pivovar v Loučné nad Desnou. "Vyrábím pivo teprve dva roky. Když jsem se dozvěděl o té značce, hned jsem se přihlásil. Jsem rád, že ji mám. Znamená to pro mě jakési vnitřní uspokojení z toho, že něco dělám dobře a je to bráno jako jesenická originalita," sdělil majitel František Halaxa.

Výrobci si však od pečetě neslibují nereálné. "Určitá reklama to pro mě je, ale já stejně dělám reklamu navenek regionu už dlouho, takže to bude oboustranné," řekl majitel vydavatelství Veduta Štíty Pavel Ševčík, který vydává především knihy s regionální tematikou známé v celé republice.

Logo dokazuje především příslušnost k regionu

Nově bude v každé knize z Veduty zvonek stejně jako na sochách Jaroslava Pecháčka z Hanušovic, který je vyřezává motorovými pilami. "Beru to jako jakousi symbolickou záležitost, ztotožnění s regionem. To byla pro mě hlavní motivace, proč jsem o certifikát usiloval," prozradil známý řezbář.

nové místní originály

- Tkané koberce (Zahrada 2000, Jeseník)

- drátované výrobky a svíčky (Miloš Gajda, Petrov nad Desnou)

- publikace s regionální tematikou (Veduta, Štíty)

- pivo Václav (František Halaxa, Loučná)

- oplatky (Unita, Bílá Voda)

-sýry, kravské mléko (ZD Jeseník)

Ani farmář Michal Hrdlička z Brníčka, jehož ovčí a kravské sýry se slušně prodávají, nepřeceňuje zisk, který mu přinese reklama spojená s novou značkou.

"Pro mě je to geografická nálepka, kterou má v západní Evropě každý originální a zajímavý produkt. Jinak hlavní reklamu si dělá především každý výrobce sám a přenášejí ji dál jeho zákazníci," řekl Hrdlička.

Hlavním cílem značení výrobků je zviditelnit regionální tradice.

"Certifikátem garantujeme zákazníkovi, že výrobek má místní původ, je kvalitní, nepoškozuje životní prostředí a je jedinečný ve vztahu k regionu například tradicí, surovinami nebo řemeslnou prací," vysvětlila Bartošová.

Různé regionální značky získávají výrobci v celé republice. V Olomouckém kraji mohou výrobci získat ještě označení Haná - regionální produkt, její udílení však před časem provázely problémy (více čtěte zde).

Certifikovaní výrobci mohou získat podporu při prezentacích na veletrzích a dalších akcích, objeví se také v propagačních materiálech a novinách. Systém podporuje dotacemi Evropská unie a Olomoucký kraj.