Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jízdní řády jsou špatné, autobusy musí vynechávat zastávky, tvrdí řidič

  10:21
Lidé čekající v Olomouci na autobus městské dopravy se občas spoje nedočkají. Důvodem jsou špatně nastavené jízdní řády, kvůli nimž mají autobusy olomoucké hromadné dopravy zpoždění, a pak vynechávají zastávky na trase. MF DNES situaci přiblížil jeden z řidičů Dopravního podniku.
Řidič autobusu olomouckého Dopravního podniku popsal boj se zpožděními, jejich následky nesou cestující i řidiči. (Ilustrační snímek)

Řidič autobusu olomouckého Dopravního podniku popsal boj se zpožděními, jejich následky nesou cestující i řidiči. (Ilustrační snímek) | foto: Petr JanečekMAFRA

Kvůli svému svědectví o fungování olomouckého Dopravního podniku si řidič přeje zůstat v anonymitě. Jeho jméno redakce zná. "Je potřeba, aby se u nás hodně věcí změnilo. I kvůli bezpečí cestujících," řekl MF DNES.

Popsal problémy se zpožděním. Na vině jsou podle něj špatně nastavené jízdní řády. Počítají totiž spíše s prázdnými ulicemi a vypnutými semafory. "Jejich tvůrci tak mohou za častá zpoždění. Evidentně nevzali v potaz hustší provoz či nějakou komplikaci," zlobí se šofér.

Jako příklad uvádí linku ke Globusu či trasu mezi zastávkami Na Špici a Hlavní nádraží. "Tady byla do poslední změny jízdních řádů dlouhé měsíce minuta na dojezd. To bylo naprosto nesmyslné. I kdyby to člověk projel přímo, neměl šanci," tvrdí řidič. "Někteří kolegové se snažili, aby vedení jejich připomínky okamžitě zohlednilo, ale stalo se tak až při plánovaném předělání řádů."

Tuto změnu z loňského prosince potvrzuje i mluvčí Dopravního podniku Magdaléna Kopřivová. Zdůraznila, že úpravy řádů vychází zejména z podnětů řidičů. "Jsou k tomu i proškolováni. Jízdní doby jsou vždy stavěny na průměrnou propustnost komunikací," konstatovala.

Při velkém zpoždění dostane řidič pokyn vynechat zastávky...

Řidič autobusu však zmínil i situace, při nichž šoféři dostanou od dispečera pokyn, aby se cíleně některým zastávkám vyhnuli.

"Stává se to kvůli velkému zpoždění. Řidiči se řekne, aby to jednoduše řečeno otočil a hned jel zpátky s tím, že čekající cestující nabere další spoj," popisuje muž praxi, kvůli níž některé autobusy z jedné linky jakoby "vypadnou". "Do toho dalšího se pak samozřejmě musí směstnat o to více pasažérů," dodal muž.

Existenci výzvy k neobsluhování zastávek mluvčí Kopřivová nevylučuje. Zazní podle ní většinou při poruše či neprůjezdných silnicích. "Vynechané spoje se v provozu ojediněle vyskytují," doplnila.

...a také kvůli tomu někdy nemají potřebné přestávky

Vedle cestujících ovšem zpoždění dopadá i na samotné řidiče. Ukrajuje jim minuty z přestávek, které mají na odpočinek. "Jeden autobus odstavíte v našem depu v ulici Dolní hejčínská a pak musíte vyrazit na náměstí Hrdinů, kde přebíráte další linku," líčí každodenní součást své práce jeden z řidičů.

Jeho směny trvají šest až jedenáct hodin. Při zrychlené chůzi mu tento přesun průměrně zabere deset minut. "Ovšem pokud jste předtím kvůli špatně nastaveným jízdním řádům nabrali dvacet minut zpoždění, moc vám z přestávky nezbude," přemítá muž. "Mnozí z nás tak v kuse jezdí déle, než by měli. Může to být až devět hodin za sebou," tvrdí.

Kopřivová zdůrazňuje, že pauzy řidičů nastavil Dopravní podnik tak, aby odpovídaly platným zákonům. "Pokud vznikne na lince zpoždění, může v některých případech dojít i ke zkrácení přestávek. Pokud je zpoždění větší či není dodržená legislativou daná pauza, střídá řidiče provozní záloha," prohlásila.

Řidiči vozí cestující za 65 až 86 korun hrubého na hodinu

Jako problém pak nicméně zaměstnanec olomouckého Dopravního podniku vidí také to, že pro něj převážně řídí senioři. "Jen si vezměte, kolik mladých za volanty autobusů vídáte. Většinou jsou to důchodci, co jezdívali zájezdy, či vojáci, kteří sem chodí jezdit v rámci brigád. Omlazení řidičů je problém, který se podniku již roky nedaří vyřešit," konstatuje muž.

Je přesvědčený, že většinu nově příchozích řidičů odradí hlavně plat. "Dopadne to tak, že si v Olomouci jen naberou roční či dvouletou praxi a odejdou. Mluvil jsem s nimi, prodlužovat smlouvu tady nechtějí." S tím však Kopřivová nesouhlasí, zájem o prodloužení smlouvy mají podle ní všichni. "Odchody řidičů jsou minimální," ohrazuje se mluvčí.

Otázku o příčině, kvůli níž se Dopravnímu podniku nedaří sehnat či udržet mladé řidiče označuje za špatně položenou. "Nehledáme mladé řidiče. Hledáme řidiče zdravotně a profesně způsobilé," uvádí. Bližší informace k výši mezd ovšem nezveřejnila.

Nástupní plat řidiče pak šofér, s nímž MF DNES mluvila, vyčíslil na 65 korun za hodinu. "Po mnoha měsících se tato taxa zvedá o zhruba pět až deset korun. Strop, na který se můžete maximálně při vší zodpovědnosti za desítky cestujících dostat, je dle mého směšných 86 korun hrubého za hodinu," uzavřel muž.

  • Nejčtenější

Zemřel kardiochirurg Šantavý, špičkový lékař zachránil nespočet životů

25. dubna 2024  16:28

Fakultní nemocnice v Olomouci oznámila, že v pátek 19. dubna náhle zemřel lékař a někdejší...

Unikátní přírodní úkaz na Litovelsku: povodně protrhly meandr řeky Moravy

19. dubna 2024  13:10

Odborníci z Agentury ochrany přírody a krajiny (AOPK) a vědci z katedry geoinformatiky Univerzity...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Strážníky zaujala řidička s bizarní SPZ. „Doklady“ měla s nekonečnou platností

18. dubna 2024  12:56

Když koncem minulého týdne projížděli městem strážníci z Prostějova, jen těžko mohli věřit svým...

Slavia - Olomouc 2:2, domácí srovnali před koncem. Titul se jim vzdaluje

21. dubna 2024  14:11,  aktualizováno  17:13

Že po jednoznačné první půli padnou po přestávce v Edenu rychlé dva góly, se dalo celkem jasně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Lidé nám lesy drancují, přemýšlejme o houbařských lístcích, vyzývá podnikatel

20. dubna 2024

Premium Na Slovensku je největším soukromým vlastníkem lesů, v Česku se Richard Benýšek soustředí hlavně na...

Developer chce u Přerova stavět haly za tři miliardy, pracovat tu má 2 500 lidí

26. dubna 2024  10:22

Obří zóna pro byznys má přibýt v blízké budoucnosti na okraji Přerova. Půjde o více než 110 tisíc...

Vědci nasadili do války s komáry drony a senzory, kalamity budou hlásit předem

26. dubna 2024  5:40

Vědci a obce v Litovelském Pomoraví využívají nejmodernější techniku, která má zamezit komářím...

Nebýt alkoholu, většinu času skoro nemáme co dělat, říká lékař z urgentu

25. dubna 2024

Premium Končí zde pacienti po mrtvici, infarktu, se zápalem plic, po otravě krve, závažných úrazech nebo po...

Zemřel kardiochirurg Šantavý, špičkový lékař zachránil nespočet životů

25. dubna 2024  16:28

Fakultní nemocnice v Olomouci oznámila, že v pátek 19. dubna náhle zemřel lékař a někdejší...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...