Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Olomouc je nejblyštivější skrytá perla Evropy, láká Lonely Planet

  9:18aktualizováno  9:18
Chcete si v Evropě zajet na krásné místo, které dosud unikalo vaší pozornosti, protože to není známá destinace? Pak by vaší volbou číslo jedna mělo být centrum Olomouce, doporučuje světově proslulá edice průvodců Lonely Planet ve své nové publikaci Skrytá Evropa.

Centrum Olomouce se stalo číslem jedna v seznamu padesáti skrytých míst Evropy, kam svým čtenářům doporučuje vyrazit světově proslulá edice průvodců Lonely Planet. | foto: Luděk Peřina, MAFRA

"Zatímco nespočet turistů je v zajetí zjevných půvabů Prahy a Českého Krumlova, město Olomouc je prakticky neznámé mimo Českou republiku, čímž se stává turistickou obdobou osobité restaurace, která je vaším osobním malým tajemstvím," popisuje Lonely Planet v publikaci Skrytá Evropa (Secret Europe).

Průvodce obsahuje padesátku málo známých míst, kam čtenářům doporučuje vyrazit.

"Hlavní náměstí se počítá mezi nejvíce okouzlující v zemi, je obklopeno historickými budovami a ozdobeno Sloupem Nejsvětější Trojice pod ochranou UNESCO. V ulicích centra jsou roztroušeny překrásné kostely, z nichž mnohé hostily vzrušující historii. Prozkoumejte základy starobylého olomouckého hradu v Arcidiecézním muzeu, které musíte vidět, a poté vyrazte do jedné z mnoha hospůdek či minipivovarů," pokračuje lákání do srdce Hané.

Nový miniprůvodce přitom zřejmě bude mít mnoho čtenářů, neboť je možné si ho po zaregistrování stáhnout zdarma z internetových stránek Lonely Planet.

Olomouc v něm reprezentuje fotografie zabírající Sloup Nejsvětější Trojice, Salmův palác a Arionovu kašnu na Horním náměstí. Přidána je navíc i pomoc, jak vlastně správně zní pro anglicky mluvící nelehce odhadnutelný a vyslovitelný název města: "olla-moats".

Olomouc se do výběrů Lonely Planet dostala už dvakrát

Podle primátora města Martina Majora může umístění na první pozici v podobném žebříčku do města přilákat opět více turistů.

"Jako vedení města z toho máme velkou radost. Určitě budeme umístění v žebříčku používat a propagovat v materiálech týkajících se cestovního ruchu. Může být jakýmsi akcelerátorem růstu počtu návštěvníků města, byť samozřejmě není zázračný," řekl Major. Umístění si Olomouc podle jeho názoru vydobyla svou atmosférou.

"Máme určitou výhodu oproti Praze či velkým zahraničním metropolím, že během zážitku při návštěvě centra se nemusíte prodírat stovkami návštěvníků. Naše - možná dočasná - výhoda je, že tu zatím není tolik turistů. Právě i díky tomuto ocenění totiž jejich počet zřejmě bude stoupat. Ale celkově vzato z pohledu cestovního ruchu, Olomouci chybí pouze Eiffelovka a moře, jinak tu všechno máme," dodal s úsměvem.

Olomouc se v seznamu skrytých pokladů Evropy dle Lonely Planet neobjevila poprvé, už v roce 2012 jí komise složená z profesionálních cestovatelů přidělila 7. místo.

"Olomouc je zřejmě nejkrásnější město v republice. Mezi jeho skvosty patří především orloj v socialistickém stylu na Horním náměstí a křížové chodby z 12. století v Přemyslovském paláci," popsali tehdy porotci čtenářům (více čtěte zde). O rok později se pak město probojovalo s označením "mini Praha" mezi deset tipů, které je třeba v Evropě navštívit (podrobnosti zde).

Lonely Planet přináší Olomouci pozornost po celém světě...

Že umístění v publikaci typu Lonely Planet pomáhají lákat turisty, potvrzuje i ředitelka Sdružení cestovního ruchu Střední Morava Djamila Bekhedda.

"Pomůže to k navýšení počtu návštěvníků, zejména těch, kteří cestují individuálně a sami si sestavují plán cesty," shrnula Bekhedda.

Fakt, že obsazení prestižního prvního místa v miniprůvodci přinese Olomouci reklamu, dokazuje například to, že se o ní v článku věnovaném britskému zastoupení v publikaci zmiňuje třeba britský list Daily Mail.

"Objevování se v tak věhlasném bedekru ale přispěje i k tomu, že sem turisté nepřijedou jen na jeden den. Město se mimo jiné i díky takovým zmínkám už dostává do nabídky španělských nebo kanadských cestovních kanceláří jako pobytové místo, takže tu turisté zůstanou déle," dodala Bekhedda.

...udržení turistů na více než den chce ale připravené podmínky

Právě udržení turistů na více než jeden den je přitom problémem, který Olomouc i celý region řeší dlouhodobě. Kateřina Petříčková, tajemnice Asociace českých cestovních kanceláří a agentur, proto upozorňuje, že místo v publikacích Lonely Planet je ve snaze turisty získat a udržet spíše jen začátek.

"Jeho doporučení mohou zahraniční turisty inspirovat k výletům a návštěvě i méně vyhledávaných lokalit. K většímu množství příjezdů do Olomouce a srovnatelnosti s nejznámějšími mimopražskými destinacemi - Českým Krumlovem či Kutnou Horou, je ale potřeba mnohem více než jen zmínka v průvodci," míní.

Zapracovat je podle ní nutné například na tom, aby lidé pracující ve službách ovládali alespoň jeden cizí jazyk nebo aby byl ve městě či okolí dostatek ubytovacích kapacit na požadované úrovni.

"Aby návštěvníci zůstali přes noc či strávili více dní například v Olomouci, k tomu je zapotřebí zajímavá turistická nabídka společensko-kulturního vyžití, jako jsou zajímavé hudební festivaly či kulturní akce nebo různé gastronomické zážitky. Tedy nejen samotné poznávání historie či architektury, ale také něco navíc," doplnila Petříčková.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.