Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zákaz kamionů nám uškodí, strachují se lidé z olomoucké čtvrti Hejčín

  15:54aktualizováno  15:54
Nákladní auta nově nesmí do centra Olomouce, ne všichni jsou z toho ale nadšeni. Lidé ze čtvrti Hejčín se bojí, že teď budou nákladní auta jezdit kolem jejich domů. Na dopravu si přitom stěžovali už před nynějším zákazem. Již dříve hrozili blokádou, některým dochází trpělivost.

Lidé z některých olomouckých ulic, například Erenburgovy (na snímku), roky volají po omezení vjezdu kamionů. Teď se bojí, že na něj paradoxně doplatí. | foto: Miloslav Jančík, MF DNES

Olomoučan Jan Nepožitek v tom spolu se sousedy a dalšími odpůrci kamionů vidí paradox. Má za to, že jeho čtvrť Hejčín asi doplatí na to, že se před lety snažila radnici přesvědčit k omezení nákladní dopravy. Nyní toho Olomouc částečně dosáhla, od minulého týdne nesmí vozy těžší než šest tun do centra. Je to ale pouze torzo původního plánu - vytlačit kamiony z celého města.

Náměstek primátora Aleš Jakubec doufá, že se kompletní zákaz podaří prosadit v příštím roce. Je ale otázkou, zda tento termín hejčínským odpůrcům kamionů, kteří většinou žijí v Erenburgově ulici a okolí, bude stačit. Vadí jim otřesy domů, emise a hluk od projíždějících vozů. Již dříve oznámili, že na protest mohou pravidelně blokovat dopravu (psali jsme zde).

„Je to samozřejmě poslední možnost, jak situaci řešit. Jsme si však vědomi následků. V současnosti dvě minuty neprůjezdná Erenburgova, například kvůli průjezdu vlaku na křižovatce U Anči, způsobí komplikace na Pražské. V případě deseti minut se zastaví provoz v polovině města. Trpělivosti mezi lidmi ale ubývá, tlak na blokádu roste s intenzitou dopravy,“ přibližuje Nepožitek.

Zdůrazňuje přitom, že mluví i za další desítky místních, kteří se aktivně zajímají o omezení kamionové dopravy.

Naše snaha je dostat kamiony na obchvat, tvrdí město

Šestitunový zákaz pro centrum Olomouce ale Nepožitka a jeho sousedy příliš nepotěšil. Má za to, že to byla právě hejčínská komise městské části, která se přimlouvala za omezení nákladních aut.

„Chtěli jsme to ale řešit komplexně, ne je pouze vytlačit do sousedních ulic. Situace v Hejčíně se řeší od roku 1990, kdy již bylo jasné, že bude třeba severní obchvat. Tedy bezmála 30 let. Nyní pravděpodobně Hejčín paradoxně doplatí na vytlačení nákladní dopravy z centra Olomouce, které sám inicioval.“

Jakubec čerstvě zavedený zákaz pro centrum hájí. Podle něj lidem v Hejčíně neuškodí. „Tento zákaz je o tom, aby nákladní vozy neprojížděly přes město, a nedostaly se tak ani k nim. Naše snaha je dostat kamiony na obchvat,“ vyzdvihuje.

Přísnější omezení vjezdu kamionů radnice nevzdává

Na začátku měla radnice mnohem ambicióznější plán. Dostat kamiony nad šest a také dvanáct tun z celé Olomouce. Neprosadila ho kvůli vlně nesouhlasu.

Základem dnes už „odpískané“ vize bylo rozdělení města na jednu zákazovou zónu s omezením pro vozy nad šest tun v centrální části a na tři zóny s omezením pro auta těžší než dvanáct tun v západní, severozápadní a severní části Olomouce.

Radnice ujišťuje, že chystá další pokus. „V žádném případě nevzdáváme ani úsilí omezit těžkou tranzitní dopravu na celém území města. Odbor koncepce a rozvoje tuto možnost nyní prověřuje. Včetně možných dopadů,“ uvedl před časem primátor Antonín Staněk.

„S policií hledáme kompromis. Doufám, že by se to do konce příštího roku mohlo podařit,“ podotýká Jakubec. Dodává, že se lidem v Erenburgově ulici město snaží vyjít vstříc. „Chceme tu situaci řešit.“

Teď podle něj ale město nemá reálnou možnost, jak místním pomoci. Spoléhat se nedá ani na více než šest let starý plán Olomouckého kraje připojit pátou silnici k okružní křižovatce u centra Globus. Částem Hejčín a Řepčín by se ulevilo od záplavy aut. Odborníci však další rameno na vytíženém objezdu odmítli. Je na hranici kapacity.

Změny k lepšímu se tak Nepožitek a další odpůrci kamionů jen tak nedočkají. Už dřív přitom spustili internetové stránky dopravaolomouc.weebly.com, kde poukazují, jak se vytlačení nákladní dopravy z krajského města stále odkládá.

„Čas běží. Město situaci ještě údajně řešit bude, omezení nad 12 tun a tak dále. To ale víme z novin. Pozvete náměstka na schůzi komise městské části, on naslibuje občanům odklon na rondelu u Globusu či část severního obchvatu. Za rok na další schůzi zopakuje to samé, protože už zapomněl, co sliboval vloni. A tak pořád dokola,“ uzavírá Nepožitek.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Stav tramvajové trati v centru Olomouce v ulici 8. května a na vedlejší třídě...
Olomouc dokončí opravy tramvajové trati v centru nejdřív za dva roky

Poslední etapa rekonstrukce klíčové tramvajové trati přes historické centrum Olomouce v rušné ulici 8. května přijde na řadu nejdříve mezi lety 2019 až 2023....  celý článek

V Olomouci narazil na přejezdu osobní vlak do návěsu kamionu. Nehoda zastavila...
Vlak narazil na přejezdu do návěsu kamionu, zranilo se devět lidí

Srážka osobního vlaku s kamionem na železničním přejezdu v Divišově ulici zablokovala ráno důležitou olomouckou dopravní tepnu a také provoz na trati do...  celý článek

Zámek ve Velkém Týnci na Olomoucku.
Na Hané zbývá poslední velký restituční spor, církev chce obecní zámek

Už jen na posledním místě v Olomouckém kraji bojuje církev o majetek při doznívajících restitucích. Usiluje o zámecký areál ve Velkém Týnci, jenže nikdo z...  celý článek

Vyfoťte, vystavte, prodejte
Vyfoťte, vystavte, prodejte

Prodávejte jednoduše přes mobilní aplikaci Bazar eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.